Belgium BEL  
dut  

rss

  • rss
Persberichten - Nutrition
De dubbele last van ondervoeding en overgewicht en obesitas leidt tot een groter risico op chronische ziekten bij kinderen

2016.04.07 - 

Bijna elk land ter wereld  wordt geconfronteerd met uitdagingen op het vlak van ondervoeding en overgewicht en obesitas waarbij dus beide kanten van het spectrum aan bod komen.

(07.04.2016) – Ondervoeding in de baarmoeder en in de eerste levensjaren kan leiden tot een belemmering van de groei van jonge kinderen. Wanneer die gepaard gaat met overgewicht later in het leven, kan de belemmering van de groei geassocieerd worden met een verhoogd risico op voedingsgerelateerde ziekten zoals diabetes.
De belemmering van de groei is een teken van ondervoeding dat leidt tot een onderontwikkelde fysieke groei bij kinderen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kunnen 161 miljoen kinderen hun volledige groeipotentieel niet bereiken door een belemmering van de groei en een tekort aan micronutriënten, wat geassocieerd wordt met ondervoeding.

Bijna elk land in de wereld wordt, ongeacht het inkomen, geconfronteerd met een vorm van voedingsproblemen, zoals ondervoeding, overgewicht/obesitas, of een combinatie van beide. De overlapping van verschillende types van voedingsproblemen is gekend als de dubbele last van ondervoeding en overgewicht en obesitas.
Het Malnutrition Mapping Project werd gelanceerd om mensen beter te informeren over ondervoeding en overgewicht en obesitas. Het belangrijke onderzoek werd gevoerd met de Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN). Het bevat gegevens uit meer dan 30 landen met lage, middelmatige en hoge inkomens en biedt een gemakkelijke toegang tot statistieken land per land en tot inzichten over de uitdagingen op het vlak van voeding.

Het project belicht landen die te maken hebben met de dubbele last van ondervoeding en overgewicht en obesitas. Zo werd bijvoorbeeld bericht over het feit dat in China 8,3 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar geconfronteerd worden met een belemmering van de groei. Aan de andere kant van het spectrum lijden 5,8 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar aan overgewicht en obesitas.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie worden kinderen die tijdens de eerste 1.000 dagen van hun leven worden ontzegd van gepaste voeding, geconfronteerd met een belemmering van de groei, zwakke cognitieve ontwikkeling en weinig immuniteit tegen ziekten. Ondervoeding beïnvloedt de schoolprestaties en studies hebben aangetoond dat het vaak leidt tot een lager winstpotentieel als volwassene.

Via de Amway Nutrilite™ Power of 5-campagne worden mensen bewust gemaakt van ondervoeding bij kinderen, en wordt de kritische behoefte aangesproken voor een adequate voeding tijdens de eerste 5 levensjaren. Amway werkt er hard aan om tegen eind 2016 ondervoede kinderen te voorzien van 5 miljoen Nutrilite™ Little Bits™.
“Ons engagement om 5 miljoen Nutrilite™ Little Bits™ te verdelen tegen eind 2016 zal naar schatting 14.000 ondervoede kinderen van tussen 6 maand en 5 jaar verder helpen”, aldus Jeff Terry, Global Manager of Corporate Social Responsibility bij Amway. “We zijn onder de indruk van de steun die we tot nog toe hebben gekregen. Onze Amway Business Owners zijn nauw betrokken en helpen ervoor zorgen dat de Nutrilite™ Little Bits™ micronutriëntsupplementen zoveel mogelijk ondervoede kinderen bereiken. Deze nutriënten bieden kinderen een sterkere groei, en gezondere hersenen en lichamen, waardoor de kans groter wordt dat ze gelukkige en gezonde volwassenen worden.”

Via de Nutrilite™ Power of 5-campagne worden de Nutrilite™ Little Bits™ momenteel gratis uitgedeeld aan gezinnen in 14 landen, en het is de bedoeling om tegen 2019 20 landen te bereiken. De campagne werkt samen met humanitaire organisaties om Nutrilite™ Little Bits™ uit te delen aan gezinnen met ondervoede kinderen tussen 6 maand en 5 jaar oud in gebieden waar de organisatie actief voor onderwijs zorgt, voedsel voorziet en opvolgingsevaluaties uitvoert om zo de garantie te bieden dat kinderen gedijen.

Om dit doel te ondersteunen en voor bijkomende informatie over de Nutrilite™ Power of 5-campagne, surft u naar powerof5.nutrilite.com

Over de NUTRILITE™ Power of 5-campagne

Amway riep de NUTRILITE™ Power of 5-campagne in het leven om mensen bewust te maken van ondervoeding bij kinderen, en van de kritische rol die voeding speelt in de vroege ontwikkeling van kinderen en, tot slot, om kinderen te helpen hun vijfde verjaardag te halen, want dat is een kritische mijlpaal in hun ontwikkeling als mens. Deze campagne werd in mei 2014 gelanceerd met als doel de voedingswaarde van de maaltijden van ondervoede kinderen tussen 6 maand en 5 jaar oud op dagelijkse basis te verbeteren.
Over Amway

Amway, een familiebedrijf, is een van de grootste directe-verkoopbedrijven wereldwijd en verkoopt meer dan 400 kwaliteitsproducten (o.a. schoonheids-, welzijns- en onderhoudsproducten) via Amway Business Owners aan de eindgebruikers. Amway werd opgericht in 1959 in het Amerikaanse Ada en is actief in meer dan 100 landen. In 2014 boekte Amway een wereldwijde omzet van 10,8 miljard dollar.
Amway’s best verkopende merken zijn NUTRILITE™ vitamine-, mineralen- en voedingssupplementen; ARTISTRY™ huidverzorging en kleurencosmetica; en eSpring™ waterbehandelingssystemen. Voor meer informatie, surf naar news.amway.be.

Perscontact :
Cécile Purnode
Corporate Affairs Manager
Cecile.purnode@amway.com
+32 479 52 69 11

 

Geef een reactie

The e-mail address will not be published
* Mandatory field

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia